Bukósisak nélkül nincs gokartozás

Gyerekkoromban is imádtam a Formula 1-et. Akkoriban a legtöbb kölyökhöz hasonlóan én is nagy Schumacher drukker voltam. Egy ismerősöm kamerázott a hungaroringen és egyszer szerzett nekem egy plexi lapot, amit a versenyzők a bukósisakjukról tépnek le menet közben. Gondolom, mondanom sem kell, hogy mekkora ereklye volt az nekem akkoriban. Még Ferraris pólóm is volt, természetesen. Sokat gondolkoztam, hogy miért vonzza ennyire az embereket az autósport, és végül is arra jutottam, hogy a sebesség imádata, a féktelenség az, ami ennyire tetszik az embereknek. Én magam is szeretem a gyorsulást, azonban nem ez az egyetlen, ami megfogott a versenyzés ilyen formájában. A technika is rendkívül sokat számít. Általában nem az nyer, aki a legjobban tapossa a gázpedált, hanem az, aki a legnagyobb sebességgel képes bevenni a kanyarokat, ehhez pedig nagyon jól kell tudni vezetni. Elvégre is tartani a kormányt és tövig nyomni a pedált nem nagy szám, de megtalálni a tökéletes ívet és a megfelelő féktávot már nem egyszerű dolog. Pláne ha arra is figyelnünk kell, hogy előttünk, mögöttünk vagy mellettünk épp mit csinál a vetélytárs.

Persze sosem leszek élvonalbeli versenyző, de azért gokartozni mindig is szerettem. Ez az autóversenyzés kisöccse, de élményben fantasztikus, legalább is szerintem. Meglepően nagy fizikai terhelést nyújt egy-egy hosszabb verseny, és a sebesség érzete is megvan, bár a legtöbbször 40-50 km/h-nál gyorsabban nem mennek a versenyzők. A technika szintén rendkívül sokat számít itt is, ugyan úgy figyelni kell az ívekre és a féktávokra is. Az egyik legfontosabb pont mégis a biztonság, ami szintén nem csak itt, de a többi versenyben is elengedhetetlen. Persze egész másfokú védelem kell egy olyan versenyzőnek, aki 300-al száguld egy üzemanyag tartáj tetején, és más annak, aki 30-40 km-es óránkénti sebességgel szórakozik a haverjaival egy parkolóház egyik emeletén, gumifalak között.

Egyik testrészünk védelme azonban a sebességkülönbségtől függetlenül rendkívül fontos. Ez nem más, mint a fej. Bár a koponyánk elég kemény, mégis ha rossz helyen ér minket, akkor akár egy kisebb ütés is végzetes lehet. Nekem az a tapasztalatom, hogy balesetek ritkán fordulnak elő a gokart pályákon, de akadnak így is főleg a profi versenyeken. Itt persze nem arra kell gondolni, hogy olyan sebességgel ütközik valaki a falba, hogy a kart darabjaira hullik alatta, de láttam én már olyan esetet, amikor az egyik versenyző fejjel lefelé fordulva csúszott a pályán. De tényleg nem szükséges ilyen komoly vészhelyzetnek előfordulnia ahhoz, hogy indokolt legyen a bukósisak. Elég, ha csak oldalról nekünk jönnek és megbicsaklik a nyakunk, vagy rosszul vesszük az egyik kanyart, és ahogy nekisodródunk a gumifalnak, elég nagy lendületünk marad ahhoz, hogy meg is feleljük azt, vagy akár a mögötte rejtőző betont. Egyik sem kecsegtet túl szép végeredménnyel, ha mindez a megfelelő védelem nélkül történik.

Általában a gokartozás helyszínein előre ki van készítve egy csomó sisak, amelyek közül válogathatunk. Van azonban olyan is, aki inkább saját maga szeretné biztosítani a saját védelmét. Egy komolyabb sisak viszont nem olcsó mulattság, jól át kell gondolni, hogy a lehető legjobb minőséget, a lehető legjobb áron kapjuk. DE honnan tudhatjuk, hogy mennyire minőségi egy ilyen védőfelszerelés.

Szerencsére objektív mértéke van ennek. Van ugyanis bukósisak teszt, amely után különféle jelzésekkel látják el az adott terméket annak függvényében, hogy megfelelt-e a teszteknek vagy sem, és ha igen, akkor milyen tulajdonságokkal rendelkezik. Az európai szabvány az úgynevezett ECE 22.05. Amelyik bukósisak ennek nem képes megfelelni, az gyakorlatilag semmit nem ér. Ez azért fontos, mert azok a sisakok, amik átmentek ezen a teszten, meg lesznek jelölve, így a vásárló is tudhatja, hogy mi a helyzet. Azok a protektorok, amik nem rendelkeznek ezzel a jelöléssel, szinte teljesen hasztalanok, eszünkbe se jusson olyat venni, pláne ne használni, még akkor sem, ha nagyon jutányos áron érhetők el. Megmenteni az életünket ugyanis nem fogják, márpedig pont ez lenne a céljuk. Egyébként, ha az élettartamot és a hasznosságot nézzük, akkor egyáltalán nem is drága egy normális bukósisak.

Van azonban egy másik technológia is, ami a SHARP nevet viseli. Ez az angol kormány által van kifejlesztve, és nem csak az egyenes ütések által okozott károkat figyelik, hanem az életszerűbb csavart és oldalról érkező behatásokat is ellenőrzik. Ezáltal sokkal szigorúbbnak tekinthető ez a rendszer. Ráadásul az eredményeiket közzé is teszik, így a felhasználók számára elérhetőek az adatok, vagyis néhány kattintás árán megtudhatjuk, hogy mennyire ellenálló valójában a bukósisakunk. Ráadásul ennek segítségével akár össze is hasonlíthatjuk a különböző sisakokat, így könnyebb lesz döntenünk, hogy melyiket vegyük. Ebben a rendszerben egyébként csillagokkal jelölik az egyes termékek teljesítményét. Persze azt fontos megjegyezni, hogy ez a minősítés összhangban van az európai normával, vagyis ami itt megfelel, az megfelel az ECE 22.05-ön is, és fordítva. Fontos továbbá azt is megjegyezni, hogy nem csak az ellenálló képességet értékelik, hanem egyéb tulajdonságokat is. Nem mellékes mondjuk, hogy mennyire kényelmes, amit hordunk, elvégre is oké, hogy megvéd, de nem vagyunk nagyon kisegítve, ha nyom valahol a protektor és így maximum fél órát bírunk ki benne. A közúton sem jó, ha elvonja bármi a figyelmünket az útról és a vezetésről, de ugyan így egy gokart verseny közben sem jó, ha folyamatosan azzal vagyunk elfoglalva, hogy milyen kényelmetlen a sisak.

Érdekesség, hogy nagyon sok eredmény azt mutatta, hogy az olcsóbb sisakok között is vannak olyanok, amik tökéletesen jó védelmet adnak.

Fontos megjegyezni, hogy a statisztikák sem jelentenek mindent. Nyilván alapvető feltétel, hogy ha már megvettük és hordjuk is, akkor legyen haszna és védjen minket jó alaposan, de az is nagyon fontos, hogy hosszú távon is kényelmes is legyen, illetve nem át, ha tetszik is nekünk a design. Persze ha már ezeket is figyelembe vesszük, akkor valószínűleg rá kell költenünk egy kis plusz pénzt, de összességében még így is megéri, mert legalább nem muszájból, hanem szívesen hordjuk majd a bukónkat.

Amennyiben motorozunk, akkor nyilván tisztában vagyunk vele, hogy ott is mennyire fontos a fej védelme, ugyan akkor – csak úgy, mint a Formula 1-ben – más testrészek (például a gerinc) védelme sem maradhat el. Érdemes mindenféle protektort beszerezni, ami akár csak egy kicsit is növeli a túlélési esélyeinket, de mindig figyeljünk rá, hogy amit vásárolunk az jó minőségű is legyen. Elvégre is életünk, és testi épségünk a légfontosabb, megér minden egyes fillért. Persze gokart versenyzőként nincs szükségünk méregdrága protektoros ruhákra, de a sisakon kívül itt sem árt beszerezni ezt-azt, például egy bordavédőt. Ha meg csak hobbi szinten vezetünk gokartot, akkor a legtöbbször bőven elég a bukósisak, viszont a nélkül eszünkbe se jusson elindulni.

Jó sport ez, nem csak nézni, de csinálni is érdemes, még akkor is, ha a ”nagyok” sebességének töredékével versenyük. Azt azonban sosem szabad elfelejtenünk, hogy első a biztonság. Fölösleges kockázatokat egyetlen komoly versenyző sem vállal, mi se legyünk hát ilyen bolondok, inkább szerezzünk be magunknak egy jó minőségű fejvédőt, amivel akár még a barátaink előtt is villoghatunk. Ha ez megvan, akkor már csak egy jó gokart kell, meg egy baráti társaság és már indulhat is a nagy derbi.